درباره اورارتوها و کتیبه های منتسب به ایشان

دانستیم که کتیبه آشوری سارگون دوم و گزارش لشکر کشی او به اورارتو هیچ اطلاعات صحیحی درباره جغرافیای دقیق سرزمینی که منتسب به اورارتوهاست ارائه نمی دهد. حال برای بررسی دقیق این مسئله به سراغ کتیبه های پراکنده‎ای منتسب به اورارتوها می‎روم. در جست و جوی یافتن منابعی، برای بررسی موضوع کنونی و قابل دسترس برای همه، کتابی با عنوان «سنگ نوشته های اورارتویی ایران» به قلم «قادر ابراهیمی» انتشارات «پروژه ترجمه حسنلو» را یافتم. آن چه در این یادداشت آمده بررسی ادعاهای مطرح شده در این کتاب می باشد. زیرا متن روان‎تری دارد، اما در مواردی خاص از کتاب «کتیبه های میخی اوراتویی از ایران»، خانم «مریم دارا» نیز بهره برده ام.

1. کتیبه‎های اورارتویی فاقد ویژگی‎های باستانی می‎باشند و از نظر استحکام تاریخی از ماهیت خود به دلایل مختلف نمی‎توانند دفاع کنند.
2. مفاهیم القا شده توسط این کتیبه‎ها فاقد اطلاعات قابل بررسی تاریخی بوده و مفاهیم آن‎ها با دیگر اسناد تاریخی در تضاد می‎باشد.
3. سایر آثار باستانی ارائه شده در موضوع اورارتوها استحکام لازم برای تأیید نظریه‎های مطرح شده را ندارند.

برای بررسی این موضوع یادداشت های «لشکر کشی سارگون به اورارتو» و «بررسی کتیبه های اورارتویی» را در مجموعه یادداشت های ناراستی ها بخوانید. این یادداشت ها در چهار شماره او فصل نامه به چاپ رسیده اند.

Share this article:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0:00
0:00